Vilnius 2025
Think Tank vol 3
7.–9. oktoober
KULTŪRA PAVOJUJE JA DRAMATURGILINE MASIN
Kolmandat korda toimunud Baltic Think Tank tõi taas kokku Eesti, Läti, Leedu ja Soome dramaturgid ning lavastajad. Seekord kohtuti Leedu pealinnas Vilniuses – paigas, mis on viimastel kuudel olnud otsekui kultuurisõja epitsenter. Kohtumise tegi eriliseks võimalus vestelda Avignoni festivali kunstilise juhi Tiago Rodriguesega ning näha tema kahte lavastust.
Esimene Think Tank toimus 2023. aastal Riias ja teine 2024. aastal Tartus. Eesti poolt korraldavad üritust ELDL ja Eesti Teatri Agentuur. Tegemist on lähinaabrite praktikute töökohtumisega, kus vabas kollegiaalses vormis jagatakse kogemusi, rõõme ja muresid ning tutvustatakse oma loomingut. Laiem eesmärk on tugevdada piiriülest teatrikogukonda ja luua tulevasi koostöösuhteid.
Eesti delegatsioon moodustati ELDLi korraldatud avatud taotlusvooru kaudu. Motivatsioonikirjade põhjal valiti osalema Liis Aedma, Eliise Metsanurk, Mariliis Peterson, Hendrik Toompere jr ja Mehis Pihla. Eesti Teatri Agentuuri esindajana liitus delegatsiooniga Liisi Aibel. Soomest osales kuus, Lätist samuti kuus ja Leedust viis osalejat. Kava pani kokku Sirenose festivali ja Leedu Rahvusliku Draamateatri kunstiline juht Kriste Save.
—
MULJED
Olukord Leedus.
Leedukad kirjeldasid toimuvat kui uut ärkamisaega. Riigis on võimul sotside ja paremäärmuslaste koalitsioon ning kultuuriministriks nimetati mees, kelle paralleel Eestis oleks Anti Poolamets. Paremäärmuslaste retoorika on olnud äärmiselt kultuurivaenulik – räägitud on suurtest kärbetest, vallandamistest ja liberaalsete väärtuste keelustamisest. Kultuurirahvas reageeris sellele kiiresti ja jõuliselt. Meeleavaldused muutusid peagi üleriiklikuks ning nende sümboolika oli linnapildis kõikjal nähtav.
Kui kultuuriminister andis intervjuu, kus ta ei suutnud otsustada, kellele kuulub Krimm, sundis president Nauseda ta tagasi astuma. Ignotas Adomavicius püsis ametis vaid nädala. Protestid pole siiski vaibunud – kuuldavasti on samal erakonnal uus kandidaat olemas, ent nime ei julgeta avalikustada enne, kui president on otsuse heaks kiitnud. Leedu teatriinimesed olid kindlad, et rahutused jätkuvad: nende arvates ei sobi kultuuriministriks ükski paremäärmuslane.
—
THINK TANKI KOKKUVÕTE
Esimene päev.
Alustasime tutvustusringiga, kus iga osaleja rääkis oma praegustest projektidest. Sarnaselt ELDLi kevadkoolile kaldus vestlus kiiresti pihitooli vormi – jagati nii rõõme kui ka muresid. Õhkkond oli avatud ja soe.
Õhtul vaatasime Vilniuse Rahvusteatris Camus’ „Võõra“ lavastust, mille tegi Sloveenia lavastaja Jernej Lorenci. Lavastus oli tekstipõhine, stiililt selge ja puhas, ehkki festivali kontekstis mõjus pisut raskepäraselt. Sümpaatne oli, et etendusele eelnes sõnavõtt ja protestiliikumise sümboolika kasutamine. Õhtu lõppes lõbusa istumisega.
Teine päev
Päev algas ühise aruteluga teksti loomise strateegiatest. Arutasime, kes on loo autor ning kuidas toimub teksti arendamine dramaturgi, lavastaja ja trupi koostöös. Seejärel rääkisime rahvusvahelistest koostööpraktikatest – vestlust vedasid Liisi Aibel (ETA) ja tema kolleeg Soome TINFOst, Linnea Stara. Päeva lõpus keskendusime Think Tanki tulevikule. Kõigi osalejate ühine seisukoht oli, et järgmine kohtumine peab kindlasti toimuma ning loogiliseks võõrustajaks on Soome.
Mõnevõrra üllatav oli, et Leedu ja Läti kolleegid pidasid Think Tanki eelkõige dramaturgide ja näitekirjanike kohtumiseks. Eesti delegatsioonile tuli see ootamatult – meil on alati osalenud ka lavastajad ja soovime, et nii jääkski. Eriti oluline on kaasata lavastajaid, kes otsivad uusi näidendeid. Think Tank on ideaalne koht uute lavastusplaanide ja koostööpartnerite leidmiseks.
Õhtul vaatasime Tiago Rodriguese lavastust „By Heart”. Rodrigues oli ise ainus näitleja. Laval oli kümme tühja tooli, kuhu ta kutsus publikuliikmeid. Etenduse jooksul õpetas ta neile Shakespeare’i sonetti nr 30, et nad oskaksid seda peast lugeda. Luulet õpiti leedu keeles. Rodrigues oli ise soneti Leedu keeles pähe õppinud. Luuletust aitasid meelde jätta lood, mida ta jutustas värsiridade vahele – jutud tsensuurist ja mäletamisest, keelatud tekstide pähe õppimisest. Rodrigues mõjus sooja ja vaimuka jutustajana, kelle teadmised ja empaatia lõid elava ja kaasahaarava õhkkonna. Õhtu lõpetas jälle lõbus istumine.
Kolmas päev.
Päeva keskmes oli Tiago Rodriguese sissejuhatav sõnavõtt ja sellele järgnenud arutelu Think Tanki osalejatega. Rodrigues rääkis oma teatriteekonnast – alates väikesemõõdulistest guerilla-projektidest, kus ta esines üksi, ja millega rändas üle kogu Euroopa, seejärel seitse aastat Lissaboni Rahvusteatri kunstilise juhina ja nüüd Avignoni festivali kunstiline juhtimine. Ta jättis väga sümpaatse ja avatud mulje.
Kõige inspireerivam oli tema jutt loomeprotsessist ja dramaturgilise masina otsimisest – see on idee või teatraalne võte, mis paneb lavastuse „tööle“, muudab selle elusaks ja suhtluse publikuga aktiivseks.
Näiteks „By Heartis” oli dramaturgiliseks masinaks publikuliikmete kaasamine ja neile luuletuse õpetamine. Lavastuses „Katherina…” oli selleks pikk lõpumonoloog, kus esitati provokatiivseid, paremäärmuslikke väiteid, et näha, kui kaugele publik laseb sellel areneda.
Õhtul käisime vaatamas ka „Katherina…” lavastust. Osa meist oli seda näinud juba varem. Seekord mõjus see aga teisiti – lõpumonoloog, mis varem tundus terav ja julge, oli nüüd lahja. Põhjus polnud lavastuses, vaid ajas ja kontekstis. Tänases maailmas ei üllata enam miski. Äärmuslikud väljaütlemised ja vaenu õhutamine on muutunud harjumuspäraseks. Leedu kolleegid nentisid irooniliselt, et nad on kuulnud palju hullemat natsijuttu.
—
Think Tank Vilniuses oli intensiivne ja inspireeriv. Kolm päeva täis uusi tutvuseid ja lõputut teatrijuttu. Leedus toimuvad protestid näitasid elavalt, kui tähtis on ühiskonna tervisele elav sõna, kollegiaalsus ja teineteise toetamine.
Tekst: Mehis Pihla
Foto: Eesti Teatri Agentuur


